2011. október 24., hétfő

E-népszámlálás magyar módra 2. rész

Békésen éltem életem a "megtettem kötelességem" tudatában, már el is felejtettem, hogy volt itt valami kérdőív.

Mígnem.

Hétvége után hétfő este sok cuccal hazatérve otthonomba cetlit találok, hogyaszondja:
"Értesítő. Népszámlálási adatszolgáltatás céljából 2011. október.....-ig újból felkeresem Önt..." Eddig olvastam, amikor már kezdett elborítani a köd. (Minek? Kérdem én... minek jön? ha már egyszer ugye megtettem amit meg kell...) A választ viszonylag hamar megtaláltam, a papíron reszketeg betűkkel ugyanis a következő díszelget:
"Internetes kitöltést választotta, de nem töltötte ki a kérdőívet". Majd volt még két telefonszám.

Igazam tudatában még úgy ahogy voltam, kabátban tárcsáztam a mobilszámot. Ami csak csengett... csengett... és csengett.... vártam sokáig, gondoltam hátha kicsit süket vagy lassú a bácsi... de nem történt semmi. Megpróbáltam a vonalas telefont kisilabizálni, s bár kétesélyes volt hogy eltalálom-e mit akart írni, tárcsáztam.

Életem legviccesebb beszélgetését folytattam egy férfiúval. Mondtam neki, hogy népszámlálás miatt hívom (honnan tudjam a nevét???), erre közli egy fiatal kamaszhang, hogy adja az ügyben illetékest. Gondoltam biztosan jó helyen járok. Elmondtam mi a búbánatom, majd körülbelül 2 percig mondta az ember, hogy ő már kitöltötte a kérdőívet, járt nála egy ember és minden rendben van... akkor lett gyanús, hogy rossz a szám... annyira nem figyelt arra, hogy én mit mondok, csak hajtotta, hogy neki semmi tennivalója nincs már és én hagyjam őt(!) békén :) A biztonság kedvéért megkérdeztem tőle, hogy akkor ő nem népszámláló? Na akkor akadt meg egy kicsit és benyögte hogy nem.... Pffff.....

Akkor marad megint az ügyfélszolgálat. Ehhez már levettem a kabátomat. Kis várakozás, bajom elregélése az elejétől kezdve (lépcsőház, hirdetés, kódkérés, kitöltés, mostani számonkérés). A férfiember egy pillanatig gondolkodott csak, majd közölte, hogy akkor most ad nekem egy e-mailcímet, a felülvizsgálóét (ezt is megtudtam: minden népszámlálóhoz jár egy felülvizsgáló), küldjem el neki a lakcímemet, a kapott kódomat és azt a visszaigazoló kódot, amit a kitöltés után kaptam (milyen jó, hogy kinyomtattam!), és akkor majd tudni fogják, hogy én milyen rendes vagyok és eleget tettem honpolgári kötelezettségemnek....

Jaj de jó, előkészítettem a levelet, hogy holnap be tudjam írni a kódot a munkahelyemen, merthogy ott van a papír... ott ugyanis mindent megtalálok, otthon ez nem mindig jön össsze. Végre foglalkozhatnék akkor a mosással, vacsorával, gyerekkel és satöbbivel így este 7-kor....

De nem. Csingilingiling. Kaputelenon. Az Ember az.

Be akar jönni. Kérdem mindek. Ő mondja hogy azt mondtam hogy megteszem neten, de mégsem tettem. Mondtam neki, hogy de igen. Mire ő: de nem. Mondtam ne vitatkozzunk, kinyomtattam a visszaigazolást, és egyébként is, az ügyfélszolgálat megadta a felülvizsgáló nevét és mailcímét, elküldöm neki a kódokat. De hát ő beszélt csütörtökön (!) vele és nem mondta, hogy én küldtem neki valamit. Lassan és tagoltan ismételtem meg neki, hogy a szombaton ajtómban hagyott papírt ma este találtam meg és ma este beszéltem az ügyfélszolgálattal, tehát csütörtökön nemigen tudhatott rólam még semmit.(Igen nehéz eset a pasi).


Akkor kéri a visszaigazoló papírt. Sóhajtva mondtam neki, hogy a munkahelyemen van (szívesen a fejéhez vágtam volna, mit zaklat ez engem itt, amikor mindent rendben megcsináltam). Akkor holnap este 8-kor jön.


A megértést feladtam. Belenyugodtam sorsom megváltoztathatatlanságába. Bent majd másolok egyet.


Utójáték


Amit viszont se én, se az ügyfélszolgálat nem ért: miért küldtek nekem két mailt ugyanarra a lakcímre, két különböző azonosító kóddal egy nap különbséggel? Én megkaptam az elsőt, örültem neki és többet feléje se néztem annak a postafióknak, csak ma este amikor kiírtam belőle az azonosítómat. Ott villogott az olvasatlan levél az új kóddal. Szóval ha akartam volna, ugyanarra a lakcímre még egyszer beírhattam volna magunkat?


Mondjuk ez is egy módszer a népesség növelésére.


Konklúzió: hiába (majdnem)tökéletes egy rendszer, ha az azt használók tökéletlen, értetlen emberek.

Nincsenek megjegyzések: